İhracat Pazar Araştırması

İhracat pazar araştırması yapacak firmaların çoğunlukla ihmal ettikleri ilk adım, satılacak olan ürünün hangi ülkede ya da pazarlarda yer alacağı, talebin yüksek olup olmadığı, fiyat aralığı, girdiği pazardaki potansiyel alıcılarının durumu v.b. konuları önceden araştırmak firmaya ihracat öncesi faaliyetlerinde büyük fayda sağlar ve yol haritası belirlemede yardımcı olur.

Zira yola çıkarken hedeflerin belirlenmiş olması ve en az bir yıllık yol haritasının çizilmiş olması lazımdır.

  • Firmalar, İhracat Pazar Araştırmasına bütçe ayırmalı,
  • Bu konuda detaylı araştırmaları bulunan LookPRO sitesinin verilerinden yararlanmalı,
  • Bunu bir yatırım aracı olarak görmelidirler. Pazar araştırması ve yurtdışına pazarlama konusunda devletin destekleme yaptığı unutulmamalıdır.

                Pazar araştırması; biri masa başında, diğeri sahada olmak üzere iki ana grupta yapılır:

Masa Başı İhracat Pazar Araştırması

Masa başı araştırması için firmaya gerekli olan, en az bir yabancı dil bilen ihracat uzmanıdır. İhracat uzmanı; dış ticaretin ihracat alanında gerekli eğitimleri almış ve uzman kimliğiyle uygulama ve araştırmalarda problem yaşamayacak kadar tecrübe edinmiş, en az bir yabancı dil bilgisi olan, yabancı dil olarak da İngilizce bilmesi gereken kişidir.

Masa başı araştırması için yerel ve uluslararası internet siteleri, resmi ya da gayri resmi kurum ve kuruluşlardan faydalanabilir. İhracat Pazar Araştırmasında ürünlerin GTİP (Gümrük Tarife İstatistik Pozisyon) numarası gereklidir.

Bu bilgiye www.gumruktarife.com adresinden ulaşılabilir. Bu bilgiye ulaşıldıktan sonra internet kanalıyla araştırma yapmaya girişilebilir. Bu araştırmada amaç; firmanın, ürünlerini nereye pazarlayabileceğinin ve ürünleri hangi pazarlara sunmaya daha çok elverişli olduğunun tespitidir.

Sahada İhracat Pazar Araştırması

Saha araştırmasında ise bizzat ürünün satılması istenen ülkeye giderek yerinde İhracat Pazar Araştırması ile birlikte pazarlama bağlantılarını yapma konusunda çalışmalar yapılmaktadır.

Saha araştırmasıyla, masa başı araştırmasına göre daha fazla zaman, emek harcama ve maliyet bakımından külfetli olmakla birlikte daha kesin ve özel bilgiler elde edilmiş olur. Esasen önce masa başı araştırması yaptıktan sonra yerinde incelemek üzere odaklanılmak istenen pazara bizzat giderek saha araştırması yapmak daha yararlı olacaktır.

 İhracat Pazar araştırma yöntemlerinden bir tanesi olan masa başı pazar araştırmasında bulunurken kullanılabilecek bir takım kaynaklar vardır. Yalnız burada dikkat edilmesi gereken husus, bilgilerin güvenilir ve doğru olmasıdır.