- 26 Mayıs 2018
- Yayınlayan: admin
- Kategori: Dijital Pazarlama
[pmc_box background_color=”#DF5148″ border_color=”#DF5148″ text_color=”#ffffff” ]
AMP (Hızlandırılmış Mobil Sayfalar) Nedir ?
AMP yani Hızlandırılmış Mobil Sayfalar, Google tarafından 2015 yılında ortaya konan yönergeler doğrultusunda mobil cihazlarda sayfaların hızlı yüklenmesi amacıyla bazı bileşenleri gözardı eden özel bir kodlama yöntemidir. Belirlenen bu yönergelere uygun sayfaların önbelleğe alınarak daha hızlı yüklenerek daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlaması amaçlanmaktadır.[/pmc_box]
Özellikle görsel içerik kullanmayan makale içerikli sayfalar tarafından yüksek oranda başarılı bir kullanıcı deneyimi hedefleyen AMP ile, daha iyi bir mobil okuma kolaylığı sağlanabilir. AMP’nin şüphesiz en büyük avantajı open-source yani açık kaynak kodlu özelliğe sahip olmasıdır. Belirlenen yönergelere göre AMP uyumlu bir sayfa oluşturmak için üç ana kriter şu şekildedir :
- Google tarafından erişilebilir olun,
- Tasarım ve kodlama konusunda çöpleri temizleyin,
- Sayfa doğrulama ve içerik zenginleştirme.
Özellikle sayfalarınızın robots.txt dosyası tarafından arama motorlarına kapatılmadığına, ya da kullandığınız hazır CMS sistemleri tarafından robotların engellenmediğine emin olarak işe başlamalısınız. Yani kullanıcıların görmesi gereken tüm içeriğiniz, arama motorlarına ait robotlar tarafından görülebilmeli ve kolayca index alabilmelidir. Tasarım ve kodlama ise biraz daha teknik bir konu. Genelde hazır CMS sistemleri bu sorunlara çözüm getirebilirken, manuel olarak kodlanmış ve tasarlanmış HTML veya PHP sitelerde bazı problemler görülüyor. Bu nedenle, özellikle manuel kodlama yapılan sitelerde gereksiz kodların temizlenmesi, gerekirse profesyonel destek alınması gerekiyor. Optimize edilmemiş fotoğraflar, gereğinden büyük boyutlu resim ve videoların da sayfaların performansına olumsuz etkisi olduğunu söylemek mümkün. Ayrıca sayfa doğrulama yöntemi bizzat Google tarafından geliştirilen araçlar yardımıyla yapılmalıdır. Webmaster Tools ve MyBusiness gibi çok önemli iki platform aracılığıyla doğrulama işlemlerini yapabilirsiniz. Ayrıca yapısal veri kullanarak içeriğinizi de geliştirmeniz mümkün olacaktır.
[yaziici id=”10420″]
AMP Nasıl Çalışıyor ?
İlk olarak bir web sayfasının hem standart hem AMP sürümünü oluşturmanın mümkün olduğuyla başlayabiliriz. Bu, tabii ki bir tercih meselesidir. Fakat, daha az görsele hitap eden web sayfalarında yani örneğin blog yazılarınızda AMP kullanmanın faydalı olacağını söyleyebiliriz. Çalışma mantığına gelirsek, Google yönergelerinde belirtilen kod gruplarının robotlar tarafından tanınmasıyla birlikte web sitenizin AMP versiyonu oluşturulmuş olur. Burada kritik olan ise sayfaların AMP yani mobil versiyonlarının önbellekte saklanıyor olmasıdır. Bu önbellekleme işlemi sayesinde web sayfalarınız çok daha hızlı bir şekilde yüklenmektedir, bu da doğal olarak daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunmaktadır.
Web sayfalarınızın hem standart hem AMP sürümlerini kullanıyorsanız, aşağıdaki kod parçacıklarını kullanarak bilgilendirme yapmanız gerekiyor. Yine bu işlemin CMS sistemlerine ait bazı eklentiler tarafından otomatik olarak yapılabildiğini hatırlatalım.
Standart web sayfaları için AMP bilgilendirme kodu :
[info icon=”fa-picture-o” ]<link rel=”amphtml” href=”https://www.orneksiteniz.com/url/to/amp-version.html” />
[/info]
AMP sayfalardan standart versiyonlar için bilgilendirme kodu :
[info icon=”fa-picture-o” ]<link rel=”canonical” href=”https://www.orneksiteniz.com/url/to/regular-html-version.html” />
[/info]
Sadece Hızlandırılmış Mobil Sayfalarınızı kullanıyorsanız, arama motorlarına bu sayfanın öncelikli olduğunu belirtmelisiniz :
[info icon=”fa-picture-o” ]
<link rel=”canonical” href=”https://www.orneksiteniz.com/url/to/amp-document.html” />
[/info]
AMP formatına uygun sayfalar oluşturduktan sonra Google Arama Konsolu kullanarak yeni sayfalarınızı Google’a bildirebilirsiniz. Resmi olarak duyurulmasa da Google için AMP kullanımı önemli bir sıralama kriteridir. Özellikle 2018 itibariyle mobil sayfalara uyumluluk ve daha yüksek bir kullanıcı deneyimi konseptlerinin önemi tartışılmayacak derece arttı. Bu nedenle mobil uyumluluğun ve kullanıcı deneyiminin ikisi için birden en önemli kriterlerden biri olarak görülen AMP’nin sıralama ve website kalitesi üzerinde oldukça büyük bir etkiye sahip olduğunu söylemek hiç de zor değil. Günden güne artan mobil cihaz kullanımının doğal bir sonucu olarak hedeflenen mobil cihaz kullanıcıları için yüksek bir UX deneyimi sağlayan AMP konsepti ile web sayfalarınızın mobil versiyonları ile başarılı olmanız mümkün.